8 APRIL 2014 / 8 JAMADILAKHIR 1435H
=================================
"UUM : UNIVERSITI PENGURUSAN TERKEMUKA"
(THE EMINENT MANAGEMENT UNIVERSITY)
Gambar oleh: International Telecommunication
Union-Universiti Utara Malaysia (ITU-UUM)
BENGKEL ICT ITU-UUM BANTU PROMOSI PERNIAGAAN
UUM ONLINE : Kepesatan jualan atas talian atau secara
online telah mendorong International Telecommunication Union-Universiti Utara
Malaysia (ITU-UUM) Asia Pacific Centre of Excellence for Rural ICT Development
untuk bekerjasama dengan APEC Digital Opportunity Centre (ADOC) dari Taiwan dan
Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (KEDA) melalui Projek ADOC menganjurkan Bengkel Digital
Marketing Using Social Media For SMEs Entrepeneurs, baru-baru ini.
Bengkel ini diadakan di Makmal Komputer 3, Pusat Pengajian Pengurusan
Teknologi dan Logistik (STML), College Of Business (COB) UUM yang melibatkan
usahawan dari kluster pemprosesan makanan dan pelancongan di bawah Projek ADOC.
Pengarah ITU-UUM, Prof Madya Dr Mohd Syazwan Abdullah berkata, bengkel
itu adalah bagi memberi pendedahan dan meningkatkan kemahiran menggunakan media
sosial sebagai medium atau platform untuk memasarkan produk dan perkhidmatan.
Menurutnya, pendedahan ini berikutan ramai usahawan dan peniaga yang
menjadikan media sosial sebagai ‘trend’ terkini untuk mempromosikan perniagaan
masing-masing dengan menggunakan teknologi digital ICT.
“Selain itu, bengkel ini adalah sebagai usaha untuk menggalakkan
usahawan kluster khususnya untuk bergiat aktif dalam penggunaan media sosial
menerusi aktiviti yang dijalankan di bawah Projek ADOC.
“Saya berharap melalui bengkel ini juga, semua peserta akan terus
bersemangat dan positif terhadap penggunaan ICT dalam melestarikan industri
pemprosesan makanan dan pelancongan di negeri ini,” ujar beliau.
Tambahnya lagi, beliau berharap model dipakai dalam Projek ADOC itu akan
diaplikasikan dalam program pembangunan sumber manusia oleh agensi-agensi yang
berkaitan.
Dr Mohd Syazwan berkata, modul itu juga telah menarik minat pihak
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk bekerjasama dengan
ITU-UUM dalam melahirkan sumber manusia yang inovatif dan kreatif bagi
meningkatkan tahap sosial ekonomi mereka melalui penggunaan ICT pada masa
hadapan.
Bengkel yang terbahagi kepada tiga sesi itu dimulakan oleh Pensyarah
Pusat Pengajian Teknologi Multimedia dan Komunikasi, Jasni Ahmad dengan modul
bertajuk Visual Interface and IxD for Social Media.
Kemudian, sesi kedua diteruskan oleh Wan Husain Wan Ishak, Pensyarah
Kanan Pusat Pengajian Pengkomputeran dengan modul Market Your Business Using
Facebook dan sesi terakhir adalah modul dari Pensyarah Kanan Pusat
Pengajian Teknologi Multimedia dan Komunikasi, Dr Syamsul Bahrin Zaibon
yang bertajuk How To Make An Interactive Website.
Sementara itu, Sekretariat ADOC Taipei, Dr Elizabeth Cha menyatakan
bahawa bengkel itu bertujuan membantu usahawan yang terlibat dalam Projek ADOC
untuk membangunkan perniagaan mereka secara eletronik dengan menggunakan media
sosial khususnya.
Beliau berharap semua peserta terlibat dapat memanfaatkan peluang yang
diberikan untuk meningkatkan perniagaan mereka.
Pengusaha Syarikat RM Cosmetic Sdn Bhd, Haji Abd Rahim Sharif berkata,
bengkel yang disertainya itu banyak memberi pendedahan baru kepadanya dalam
usaha untuk menambahbaik perniagaan yang dijalankan.
“Saya sokong bengkel ini diteruskan lagi dari semasa ke semasa bagi
menambah kemahiran dalam mempromosikan perniagaan menggunakan melalui media
sosial,” katanya.
Peserta,
Nor Hizan Abd Ghani yang juga Pengusaha Homestay MADA Kampung Pisang
berpendapat, konsep kluster yang digunakan dalam Projek ADOC itu telah membuka
minda beliau ke tahap yang lebih luas di mana salah satu dari peluang yang
mereka perolehi bukan sahaja dengan menjalankan perniagaan industri semata-mata,
malah berkongsi ilmu yang diperolehi bersama-sama ahli kluster yang lain.
===============================
DARIPADA:
SEKSYEN MEDIA
UNIT KOMUNIKASI KORPORAT
UNIVERSITI UTARA MALAYSIA
TEL.: 04-928 3047/3050/3042
FAKS: 04-928 3053
E-MEL: ukkuum@uum.edu.my
FACEBOOK: Universiti
Utara Malaysia (Official FB)
0 comments:
Post a Comment