12 JUN 2014 / 14 SYAABAN 1435H
============================
"UUM : UNIVERSITI PENGURUSAN
TERKEMUKA"
(THE EMINENT MANAGEMENT UNIVERSITY)
Oleh : Mohd Amir Aizat Sainon
Gambar oleh : Shamsaimi Ezil
Gambar oleh : Shamsaimi Ezil
BENGKEL E-COMMERCE TINGKAT KEMAHIRAN USAHAWAN
PROJEK KLUSTER ADOC DALAM BIDANG ICT
UUM
ONLINE: Sebagai usaha membantu usahawan kecil dan
sederhana (SME) meluaskan keupayaan mereka menjalankan perniagaan dalam talian,
Universiti Utara Malaysia (UUM) menerusi International Telecommunication
Union-UUM Asia Pacific Centre of Excellence for Rural ICT Development (ITU-UUM)
telah menganjurkan bengkel ‘E-Commerce Workshop for SME Clusters' dengan
kerjasama APEC Digital Opportunity Centre (ADOC), Taiwan dan Lembaga Kemajuan
Wilayah Kedah (KEDA).
Seramai
20 peserta terdiri daripada usahawan yang terlibat dengan Projek Kluster ADOC
telah menyertai bengkel tersebut membabitkan dua kluster iaitu Kluster
Pemprosesan Makanan (Food Cluster) dan Kluster Pelancongan (Tourism Kluster) di
negeri Kedah dan merupakan salah satu aktiviti dalam Projek ADOC.
Projek
Kluster ADOC itu diperkenalkan Chinese-Taipei ketika Mesyuarat Pemimpin Ekonomi
APEC 2003 yang bertujuan merapatkan jurang digital antara penduduk kawasan
bandar dengan penduduk luar bandar agar dapat mengakses teknologi maklumat dan
komunikasi (ICT) dalam kehidupan seharian.
UUM
telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan ADOC pada 14 Mei 2013
bagi melaksanakan projek tersebut selama dua tahun di Kedah.
Pengarah
ITU-UUM, Prof Madya Dr Mohd Syazwan Abdullah berkata Projek ADOC yang
menggunakan konsep kluster ini sangat berjaya di Taiwan dan model tersebut
telah dicontohi di banyak tempat dan ITU-UUM merupakan perintis kepada projek
ini di Malaysia.
"Buat
masa ini kita sedang melakukan perbincangan dengan Suruhanjaya Komunikasi dan
Multimedia Malaysia (MCMC) untuk mendapatkan penajaan program ini yang dijangka
dapat melahirkan 120 usahawan kluster yang dilatih secara komprehensif dalam
tempoh setahun.
Pengasas
dan Pengarah Urusan CARI Internet Sdn. Bhd. (CARI) iaitu pengendali enjin
carian web cari.com.my, Liew Chew Keat dijemput menjadi pengajar dalam bengkel
tersebut yang dijalankan dalam tiga sesi.
Beliau
menerangkan secara umum mengenai e-commerce atau e-dagang iaitu aktiviti yang
berkaitan dengan pembelian dan penjualan barangan dan perkhidmatan melalui
internet yang merupakan sebahagian daripada pemasaran digital.
Di
samping itu, beliau turut menerangkan tentang sejarah internet, World Wide Web,
membantu SME mentakrifkan perniagaan mereka dalam laman web, memberi contoh
laman-laman web e-dagang yang berjaya, menggunakan kaedah pemasaran dan
pengiklanan berkesan melalui media sosial dan memberi testimoninya dalam
pembangunan perniagaan atas talian.
Sementara
itu, peserta bengkel, Norazizah Md Ali, wakil daripada Qurba Food Manufacturing
Sdn Bhd yang mengusahakan syarikat membekal dan mengeluarkan produk berasaskan
mee di Napoh menyifatkan bengkel tersebut sangat bermanfaat dan membuka peluang
memajukan lagi perniagaannya.
"Melalui
bengkel ini, kami didedahkan mengenai perniagaan atas talian seperti membuat
laman web yang menyokong perniagaan atas talian dimana ianya sangat bermanfaat
terutamanya dalam meluaskan lagi perniagaan saya ke pasaran yang lebih
besar," ujarnya.
Dr
Elizabeth Cha, Pengurus Projek daripada Sekretariat ADOC, Taipei berkata
bengkel ini adalah untuk memberi maklumat mengenai mengenai asas pemasaran
digital, dari segi teknikal dan bukan teknikal kepada usahawan kluster daripada
Kluster Pemprosesan Makanan dan Kluster Pelancongan. Usahawan kluster akan
belajar tentang melakukan e-dagang yang penting pada masa kini.
Dr
Elizabeth Cha berharap bengkel ini akan menyediakan usahawan kluster untuk
memasuki pasaran digital dan meningkatkan peluang mereka kepada pelanggan
melalui perniagaan atas talian.
Bagi
pengusaha kraftangan dalam industri penghasilan kertas buatan dan pemilik
Armensa Design Studio, Abdul Rahman Sani Abdullah berkata bengkel yang
dianjurkan ini sangat memberi manfaat dan maklumat yang akan digunakan
terutamanya dalam pemasaran internet.
“Saya
berharap program ini akan berterusan kerana idea-idea baru ini telah memberi
saya lebih keberanian untuk benar-benar menggunakan e dagang untuk syarikat
saya.”
===============================
DARIPADA:
UNIT KOMUNIKASI KORPORAT
UNIVERSITI UTARA MALAYSIA
TEL.: 04-928 3048/3049/3042/3040
FAKS: 04-928 3053
E-MEL: ukkuum@uum.edu.my
FACEBOOK: Universiti Utara Malaysia
(Official FB)
0 comments:
Post a Comment