Special Projects

Thursday, June 12, 2014

BENGKEL E-COMMERCE TINGKAT KEMAHIRAN USAHAWAN PROJEK KLUSTER ADOC DALAM BIDANG ICT

12 JUN 2014 / 14 SYAABAN 1435H
============================

"UUM : UNIVERSITI PENGURUSAN TERKEMUKA"
            (THE EMINENT MANAGEMENT UNIVERSITY)

Oleh : Mohd Amir Aizat Sainon

Gambar oleh : Shamsaimi Ezil
BENGKEL E-COMMERCE TINGKAT KEMAHIRAN USAHAWAN PROJEK KLUSTER ADOC DALAM BIDANG ICT



UUM ONLINE: Sebagai usaha membantu usahawan kecil dan sederhana (SME) meluaskan keupayaan mereka menjalankan perniagaan dalam talian, Universiti Utara Malaysia (UUM) menerusi International Telecommunication Union-UUM Asia Pacific Centre of Excellence for Rural ICT Development (ITU-UUM) telah menganjurkan bengkel E-Commerce Workshop for SME Clusters' dengan kerjasama APEC Digital Opportunity Centre (ADOC), Taiwan dan Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (KEDA).

Seramai 20 peserta terdiri daripada usahawan yang terlibat dengan Projek Kluster ADOC telah menyertai bengkel tersebut membabitkan dua kluster iaitu  Kluster Pemprosesan Makanan (Food Cluster) dan Kluster Pelancongan (Tourism Kluster) di negeri Kedah dan merupakan salah satu aktiviti dalam Projek ADOC.

Projek Kluster ADOC itu diperkenalkan Chinese-Taipei ketika Mesyuarat Pemimpin Ekonomi APEC 2003 yang bertujuan merapatkan jurang digital antara penduduk kawasan bandar dengan penduduk luar bandar agar dapat mengakses teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam kehidupan seharian.

UUM telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan ADOC pada 14 Mei 2013 bagi melaksanakan projek tersebut selama dua tahun di Kedah.

Pengarah ITU-UUM, Prof Madya Dr Mohd Syazwan Abdullah berkata Projek ADOC yang menggunakan konsep kluster ini sangat berjaya di Taiwan dan model tersebut telah dicontohi di banyak tempat dan ITU-UUM merupakan perintis kepada projek ini di Malaysia.

"Buat masa ini kita sedang melakukan perbincangan dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) untuk mendapatkan penajaan program ini yang dijangka dapat melahirkan 120 usahawan kluster yang dilatih secara komprehensif dalam tempoh setahun.

Pengasas dan Pengarah Urusan CARI Internet Sdn. Bhd. (CARI) iaitu pengendali  enjin carian web cari.com.my, Liew Chew Keat dijemput menjadi pengajar dalam bengkel tersebut yang dijalankan dalam tiga sesi.

Beliau menerangkan secara umum mengenai e-commerce atau e-dagang iaitu aktiviti yang berkaitan dengan pembelian dan penjualan barangan dan perkhidmatan melalui internet yang merupakan sebahagian daripada pemasaran digital.

Di samping itu, beliau turut menerangkan tentang sejarah internet, World Wide Web, membantu SME mentakrifkan perniagaan mereka dalam laman web, memberi contoh laman-laman web e-dagang yang berjaya, menggunakan kaedah pemasaran dan pengiklanan berkesan melalui media sosial dan memberi testimoninya dalam pembangunan perniagaan atas talian.

Sementara itu, peserta bengkel, Norazizah Md Ali, wakil daripada Qurba Food Manufacturing Sdn Bhd yang mengusahakan syarikat membekal dan mengeluarkan produk berasaskan mee di Napoh menyifatkan bengkel tersebut sangat bermanfaat dan membuka peluang memajukan lagi perniagaannya.

"Melalui bengkel ini, kami didedahkan mengenai perniagaan atas talian seperti membuat laman web yang menyokong perniagaan atas talian dimana ianya sangat bermanfaat terutamanya dalam meluaskan lagi perniagaan saya ke pasaran yang lebih besar," ujarnya.

Dr Elizabeth Cha, Pengurus Projek daripada Sekretariat ADOC, Taipei berkata bengkel ini adalah untuk memberi maklumat mengenai mengenai asas pemasaran digital, dari segi teknikal dan bukan teknikal kepada usahawan kluster daripada Kluster Pemprosesan Makanan dan Kluster Pelancongan. Usahawan kluster akan belajar tentang melakukan e-dagang yang penting pada masa kini.

Dr Elizabeth Cha berharap bengkel ini akan menyediakan usahawan kluster untuk memasuki pasaran digital dan meningkatkan peluang mereka kepada pelanggan melalui perniagaan atas talian.

Bagi pengusaha kraftangan dalam industri penghasilan kertas buatan dan pemilik Armensa Design Studio, Abdul Rahman Sani Abdullah berkata bengkel yang dianjurkan ini sangat memberi manfaat dan maklumat yang akan digunakan terutamanya dalam pemasaran internet.

“Saya berharap program ini akan berterusan kerana idea-idea baru ini telah memberi saya lebih keberanian untuk benar-benar menggunakan e dagang untuk syarikat saya.”


===============================
DARIPADA:
UNIT KOMUNIKASI KORPORAT
UNIVERSITI UTARA MALAYSIA
TEL.: 04-928 3048/3049/3042/3040
FAKS: 04-928 3053

FACEBOOK: Universiti Utara Malaysia (Official FB)


0 comments:

Post a Comment

RSS

Bookmark and Share
 |  Cetak!
Related Posts with Thumbnails

Widget